Akár 600 eurós kártérítést is kaphat, ha késik a repülője

Indul a nyaralási szezon, megszaporodnak a repülőjáratok a népszerű helyekre. Hiába foglalunk azonban akár hónapokkal előre, könnyen megeshet, hogy a járatunk nem az előre meghatározott időben száll fel, tehát késik. Vajon mire vagyunk jogosultak a járat késése esetén? Mikor és mennyi kompenzációt lehet kérni a légitársaságtól késés esetén? A kérdésben a Jog365 szakértője segít eligazodni.

A nyár következtében megnövekedett utasforgalomnak köszönhetően gyakrabban fordul elő, hogy késnek a repülők. Ilyenkor bizonyos feltételek esetén az utasok különböző mértékű kompenzációra válhatnak jogosulttá. Először is azt kell meghatározni, hogy mi számít késésnek egy repülőút során. Ahhoz, hogy ezt meghatározhassuk, fontos tudnunk, hogy milyen távolságra utazunk, ugyanis a kompenzációt befolyásolja a megtett út hossza.

A légifuvarozónak akkor kell lépéseket tennie az utasok kényelme érdekében, ha a gép:

  1. 1500 kilométeres vagy annál rövidebb repülőutak esetén legalább két órát;
  2. az összes Közösségen belüli, 1500 kilométernél hosszabb repülőút és az összes egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőút esetén legalább három órát,
  3. a fenti két pont alá nem tartozó repülőutak esetén legalább négy órát késik.

Ilyen esetben a légitársaság elsődleges feladata az utasok megfelelő ellátása.

Milyen ellátáshoz van jogunk, ha késik a gépünk?

A légitársaság az ellátás körében felajánl az utasainak a várakozási idővel ésszerű arányban étkezést és frissítőket, mely három óránként legalább egy 15 Eurós levásárolható kupont jelent, melyet általában a repülőtér éttermeiben lehet felhasználni. (Természetesen a légitársaság döntése szerint pénzben is kompenzálhatja az utasait, a lényeg, hogy biztosítsa valamilyen módon az ellátást.) Ezt a légitársaságnak magától kell felajánlania az utasainak, azonban ha ez nem történik meg, a számlák megőrzésével utólag igényelhető az ellátás megtérítése.

Ezenkívül az utasoknak díjmentesen két telefonhívást, faxüzenet, vagy e-mail küldését kell felajánlani.

Amennyiben a késés előreláthatóan olyan mértékű, hogy a gép csak egy másik nap tud majd felszállni, akkor az utasok jogosultak szállodai elhelyezésre, valamint a szállodába történő transzferre.

Ha a gép eléri az öt órás késést, akkor a légitársaságnak kötelező felajánlania a jegy árának a vételi ár szerinti visszatérítését hét napon belül, az utazás meg nem tett szakaszára vagy szakaszaira, továbbá a már megtett szakaszra vagy szakaszokra, amennyiben a repülőút az utas eredeti utazási tervével kapcsolatban már nem szolgál semmilyen célt.

Ezt az utolsó fordulatot úgy kell értelmezni, hogy ha például a labdarúgó-Európa-bajnokság egy csütörtök esti meccsére repülnénk ki, azonban az átszállás során a gép annyit késik, hogy már lemaradnánk az eseményről, akkor légitársaságnak nemcsak a fennmaradó útszakasz jegyét kellene megtéríteni, hanem az átszállásig megtett út jegyárát is.

Három óra késés után akár 600 euró is járhat az utasnak

Amennyiben a gép több, mint három órát késik, akkor nemcsak a fent leírt ellátásra leszünk jogosultak, hanem kártalanításra is - emelte k idr. Sáfrány Írisz a Jog365 szakértője.. A kártalanítás összege szintén annak függvényében kerül megállapításra, hogy milyen messzire utazunk, az alábbiak szerint:

  1. 250 EUR minden 1500 kilométeres vagy rövidebb repülőútra;
  2. 400 EUR minden 1500 kilométernél hosszabb Közösségen belüli repülőútra és minden egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőútra;
  3. 600 EUR-t minden olyan útra, mely az előbbi két pontba nem sorolható

A kártalanítás kifizetése készpénzben, elektronikus banki átutalással, banki átutalással vagy bankcsekkel, illetve - az utas írásos beleegyezése esetén - utazási utalvánnyal és/vagy más szolgáltatásokkal történik.

Arra mindenki figyeljen, hogy a kártérítést a légitársaságok nem fogják maguktól megfizetni, sok esetben hosszas viták árán lehet csak rákényszeríteni a cégeket a kompenzáció megfizetésére.

Fontos kiemelni továbbá, hogy amennyiben a késést valamilyen rendkívüli és elháríthatatlan körülmény okozta, akkor a légitársaság nem köteles kompenzációt fizetni (jellemzően ilyenek azok az esetek, amikor az időjárási viszonyok miatt nem szállhatnak fel a gépek). A rendkívüli körülmény bizonyítása a légitársaságot terheli. Ez a szabály azonban csak a kompenzációra terjed ki, az utasok ellátása a késés okától függetlenül kötelező.

A kérdésben a Jog365 szakértője segített eligazodni egyebek mellett az RTL.hu-n és a Retro Rádió Bochkor című műsorában is.

Az rtl.hu-n a cikk itt olvasható: https://rtl.hu/belfold/2024/06/24/jaratkeses-karterites-600-euro-hogyan-jarattorles-repulo-utazas-varakozas vagy nézd meg itt röviden és reklámmentesen: https://jog365.hu/akar-600-euros-karteritest-is-kaphat-ha-kesik-a-repuloje/

Ha inkább meghallgatnád: https://soundcloud.com/bochkorradioshow/20240626-06-utasok-jogai?in=bochkorradioshow/sets/20240626-teljes-adas

A Jog365-nél hisszük, hogy mindenkinek joga van érdekei megfelelő színvonalú képviseletére. Ezért minden nap azon dolgozunk, hogy ügyfeleink jogos érdekeik érvényesítéséhez gyorsan, kényelmesen, költségkímélő módon telefonon vagy online kapjanak segítséget.

Jog 365
2024. június. 26
Elérhető jogi támogatás már akár napi 49 Ft-tól.
Csatlakozom!
Jogvédelem már akár napi 49 Ft-tól.
Csatlakozom!
usercrosstext-align-right
0