A modern közlekedés egyik leginkább vitatott eszközei, melyekhez rengeteg tévhit kapcsolódik és számos vitát szül, mi az? - hangozhatna el a találós kérdés. A helyes válasz a roller. Hiába terjed el egyre jobban a modern városokban világszerte, még mindig erősen hiányos a hozzájuk kapcsolódó szabályozás. - A leggyakoribb kérdésekre a Jog365 szakértője válaszol.
A 2010-es évek végére a közlekedésnek új meghatározó szereplőjeként lépett színre az elektromos roller, mely az addig hadban álló gyalogosok-biciklisek-autósok kiélezett háborújának közös ellensége lett.
A közös utálat abból fakad, hogy a rolleresek a többi közlekedő álláspontja szerint nem szabályosan használják az utakat. A gyalogosok szerint a roller nem mehet a járdán, a biciklisek szerint nem mehet a bicikli sávban, az autósok szerint pedig az úttesten. Tehát szegény rolleres a valóságban sehol nem közlekedhet.
Mivel a roller gyors, költséghatékony és egyszerű megoldás, ezért egyre többen választják ezt a közlekedési formát Magyarországon is. Hiába van azonban több mint 60.000 roller évek óta a hazai utakon, sajnos még mindig nem alkottak hozzájuk megfelelő jogszabályokat.
A probléma abból fakad, hogy néha a technika gyorsabban fejlődik, mint a jogszabály. Ez alapvetően logikus, de a szabályozásnak bizony fel kellene venni a tempót a felmerülő problémákkal. Az elektromos rollerekkel kezdetben azért nem közlekedtek szabályosan, mivel nem volt szabály, amelyet betarthattak volna, viszont a rollerrel közlekedők száma ugrásszerűen nőtt, kifejezetten a nagyobb városokban.
Szabályozás helyett vitatható belügyminiszteri álláspont
A legnagyobb baj, hogy bár sokszor ígérték, hogy az elektromos rollerre megfelelő szabályozást alakítanak ki és a nagy számú igénybevétel miatt a KRESZ részévé teszik, azonban erre a mai napig nem került sor. A bizonytalanság pedig veszélyes.
2019-ben a belügyminiszter egy képviselői kérdésre válaszolva a segédmotoros kerékpárokkal vette egy kalap alá az elektromos rollereket, melyet később az ORFK is megerősített, azonban a belügyminiszter álláspontja nem minősül jogszabálynak.
Közlekedés szempontjából tehát a segédmotoros kerékpárra vonatkozó szabályokat kell követnie a rollereseknek. Ez alapján a rollert járdán nem lehet vezetni, bicikliúton is csak lakott területen kívül. A szabályos rollerezéshez kötelező a bukósisak használata és az érvényes vezetői engedély megléte.
Vitatható ez az álláspont a jelenlegi KRESZ szabályozása alapján, ugyanis sok minden függ attól, hogy milyen teljesítményű rollerről beszélünk. A KRESZ alapján ugyanis kerékpár kategóriába tartoznak az olyan, legalább kétkerekű járművek, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 kW teljesítményű motor segíti. Tehát ha az elektromos roller ebbe a kategóriába tartozik és nem a segédmotorra vonatkozó műszaki előírásnak felel meg, akkor az elektromos rollerre akár a kerékpárosokra vonatkozó szabályok is alkalmazhatóak.
A KRESZ módosításával összefüggésben már megjelent több olyan nyilatkozat is, mely alapján 25 km/h végsebességig az elektromos rollerek a kerékpár kategóriába fognak tartozni, míg a 25 km/h feletti végsebességű gyorsrollerek a segédmotoros kerékpár szabályozása alá fognak esni. A rendelet módosítását a tavalyi évre ígérték, azonban ebből a mai napig nem valósult meg semmi.
Ön dönt: Iszik vagy rollerezik!
Az ittas rollervezetéssel összefüggésben azonban egyértelmű a megítélés. Ez alapján egy korábbi döntésében a Kúria úgy foglalt állást, hogy az elektromos roller kétségkívül gépi meghajtású járműnek minősül, így ittas állapotban tilos vezetni. Amennyiben valaki ittas állapotban vezet elektromos rollert, ugyanazzal a jogkövetkezménnyel kell számolnia, mintha ittas állapotban vezetett volna autót.
Felvihető-e a roller tömegközlekedési eszközre?
Attól függ. Pedig a kérdés logikus, hiszen sokan városon belül közlekednek vele, ugyanakkor agglomerációból még vonattal vagy busszal érkeznek. Városon belül is sokat segít, ha bizonyos helyeken tömegközlekedésre, hiszen így még gyorsabban és messzebbre juthatunk el. Általánosságban elmondható, ha a roller a kézipoggyász szabályoknak megfelelő méretre összecsukható, nem veszélyezteti más utas értékeinek sérülését (pl. nem szennyezi be mások ruháját) akkor felvihető. Ha nem összecsukható akkor általában kerékpár kategóriába tartozik és aszerint érdemes jegyet venni rá. A pontos feltételekről azonban minden esetben érdemes a tömegközlekedési szolgáltató feltételei között keresni a választ. Például a MÁV utasfeltételei között az alábbi szerepel: Egy utas legfeljebb 2 darab 40x50x80 cm-t vagy 2 darab 20x20x200 cm-t meg nem haladó kézipoggyászt; vagy 1 darab kézipoggyászon felül … egy kisméretű kerékpárt, egy összecsukható kerékpárt, … szállíthat díjtalanul. … A felsoroltaknál nagyobb, de a 100x100x200 cm méretet meg nem haladó 1 darab túlméretes tárgy a kocsik piktogrammal megjelölt részén szállítható, díjfizetés ellenében. …. Utasonként egy kerékpár a HÉV-en és a piktogrammal megjelölt HÉV-pótló autóbuszon is szállítható a kijelölt helyen, díjfizetés ellenében.
A legtöbb városképhez ma már hozzátartoznak ezek a praktikus közlekedési eszközök. Mivel az általános szabályozás használatukkal kapcsolatban még mindig hiányzik, nem marad más, mint betartani néhány alapvető udvariassági szabályt és az együttműködő közlekedési kultúra normáit betartani használatuk során.
Ami egyszer és mindenkorra megoldást jelentene az ügyben, ha a megígért KRESZ módosítás is bekövetkezik, melyben egyértelműen meg lehetne határozni, hogy hová sorolhatók valójában az elektromos rollerek.